had je me maar
had je me maar niet
had je me maar gewaarschuwd
had je me maar niet aangekeken
nu kan ik je niet vergeten
Lucebert
Uit: Lucebert, Verzamelde Gedichten. Amsterdam, De Bezige Bij, 2004. (p. 729)
Lees het volledige gedicht
had je me maar niet
had je me maar gewaarschuwd
had je me maar niet aangekeken
nu kan ik je niet vergeten
Lucebert
Uit: Lucebert, Verzamelde Gedichten. Amsterdam, De Bezige Bij, 2004. (p. 729)
Lees het volledige gedicht
Lucebert is het pseudoniem van Lubertus Jacobus Swaanswijk (1924 - 1994), dichter, kunstschilder, tekenaar en lithograaf. Lucebert (uitspraak: Loetsje-bert) was één van de Vijftigers, een groep experimentele dichters die indertijd sterk de aandacht trok. Hij kreeg zelfs de bijnaam Keizer der Vijftigers en wordt beschouwd als één van de grootste Nederlandstalige dichters van de twintigste eeuw.
Op 1 februari 2011 werden op een raam in de parkeerkelder van Veluvine (F.A. Molijnlaan 186, 8071 AK Nunspeet) vijf versregels aangebracht van Lucebert. Zij vormen de eerste strofe van 'nog een oud lied een beurtzang' uit de bundel 'Van de roerloze woelgeest' uit 1993. Het gedicht is ook opgenomen in de Verzamelde Gedichten van Lucebert. In de gedichten van Lucebert is vaak sprake van tegengestelde, ja zelfs tegenstrijdige stemmingen en gevoelens. Daarvan zien we in de hier aangebrachte versregels ook iets terug. Het is poëzie die het wonderlijke van het leven weergeeft, het balanceren tussen 'had je me maar' en 'had je me maar niet'.
Op 1 februari 2011 werden op een raam in de parkeerkelder van Veluvine (F.A. Molijnlaan 186, 8071 AK Nunspeet) vijf versregels aangebracht van Lucebert. Zij vormen de eerste strofe van 'nog een oud lied een beurtzang' uit de bundel 'Van de roerloze woelgeest' uit 1993. Het gedicht is ook opgenomen in de Verzamelde Gedichten van Lucebert. In de gedichten van Lucebert is vaak sprake van tegengestelde, ja zelfs tegenstrijdige stemmingen en gevoelens. Daarvan zien we in de hier aangebrachte versregels ook iets terug. Het is poëzie die het wonderlijke van het leven weergeeft, het balanceren tussen 'had je me maar' en 'had je me maar niet'.